piątek, 18 stycznia 2013

Grochówka

W Polsce grochówka jest jednym z najpopularniejszych dań barowych. Do dzisiaj serwuje się ją w wojsku stąd też jej drugi człon grochówka wojskowa. Ten popularny posiłek jest często przygotowywany przy okazji imprez masowych i najczęściej wydawany przez kuchnie polowe. Wracając z Grecji miałam okazję skosztować macedońskiej grochówki, która w smaku bardzo przypominała mi naszą polską. Grochówka to zupa bardzo pożywna. Mówi się, że powinna być na tyle gęsta, by wsadzona w nią łyżka, stanęła nieruchomo. Do mojej grochówki potrzebowałam:
25 dkg grochu łuskanego
około pół kg kości wieprzowych
2 marchewki
1 dużą cebulę
2 kiełbasy śląskie
25 dkg boczku gotowanego
4-5 łyżki mąki pszennej
olej
liść laurowy
lubczyk
3 szt. ziela angielskiego
7 ziemniaków
Groch zalałam wodą na noc. Następnego dnia został ugotowany z kośćmi. Pianę, która powstała podczas gotowania należy zdjąć i wtedy można dodać np. Vegetę. Po około godzinie gotowania dodajemy liść laurowy, ziele angielskie, lubczyk, pokrojone drobno kartofle, startą na grubej tarce marchewkę, pokrojoną w kostkę kiełbasę. Boczek kroimy w kostkę i lekko rumienimy na patelni, wrzucamy do zupy. Na patelnię wylewamy trochę oleju i drobno posiekaną cebulą, która należy zeszklić. Do cebuli dosypujemy 4 łyżki mąki pszennej i dolewamy naszego wywaru z zupy. Gdy nam zgęstnieje, przelewamy do gara z grochówką. Wszystko mieszamy i gotujemy jeszcze trzy minuty. Smacznego!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz