wtorek, 1 stycznia 2013

Roladki serowe

Pierwszymi producentami sera byli pasterze mezopotamscy, którzy zauważyli, że z zsiadłego mleka powstaje pyszny produkt. Miało to miejsce około 10 tysięcy lat temu. Obecnie na świecie produkuje się cztery tysiące gatunków sera, z czego w Polsce około dziewięćdziesięciu. Sery są ważnym źródłem wapnia,  białka, witaminy B12. Alternatywą dla ludzi cierpiących na choroby układu krążenia, nadwagę, nadciśnienie tętnicze może być spożywanie serów kozich o mniejszej zawartości tłuszczu. Do dnia dzisiejszego moje kubki smakowe wspominają przepyszny ser biały o mocno słonym smaku, który kosztowałam ponad dwadzieścia lat temu w Bułgarii z sałatką z pomidorów i świeżym chlebem. W Chorwacji zajadałam się na śniadanie ciepłym burkiem - rodzaj pieczywa z ciasta półfrancuskiego nadziewanego słonym, białym serem z mleka krowiego. Istna bomba kaloryczna. Roladki serowe to niezwykle smaczne i dekoracyjne przekąski, które znikają w oka mgnieniu. Z podanej porcji wychodzi 12 sztuk, które można pokroić na mniejsze plasterki bądź całkiem spore kawałki.
Składniki:
Paczka sera żółtego o dość dużych plasterkach np. Gouda, Edam
2 duże serki topione np. Złoty Ementaler
szczypiorek
20 dkg dobrej kiełbasy lub szynki
1/2 kostki masła
4 jajka na twardo
sól , pieprz do smaku
Serki topione miksujemy z masłem, dodajemy pokrojone drobno w kostkę jajka, wędlinę, szczypiorek, przyprawy. Mieszamy i wykładamy na plasterek sera żółtego. Zwijamy roladki. Po skończeniu wkładamy wszystko do lodówki, by stwardniało np na trzy godziny. Roladki kroimy przed samym podaniem na mniejsze porcje. Smacznego!



3 komentarze: