sobota, 22 grudnia 2012

Surówka z cykorii

Cykoria jak się okazuje ma szerokie zastosowanie w medycynie naturalnej, a przede wszystkim w sztuce kulinarnej. To pyszne warzywo o lekko goryczkowatym posmaku stanowi składnik wielu dań i surówek. Wspaniale komponuje się z innymi warzywami oraz owocami. Cykoria wspomaga trawienie, ułatwia przemianę materii, ogranicza wchłanianie cholesterolu. To bogactwo białka, soli mineralnych, cukrów i witamin. Kwiaty cykorii mogą być piękną i jadalną dekoracją potrawy. Niestety na naszych polskich stołach rzadko króluje, choć w zachodniej i południowej części Europy jest to popularny składnik wielu potraw.
W tym roku w Chorwacji miałam okazję jeść grillowaną cukinię w towarzystwie innych warzyw. Jak tam smakują ryby kupione na targu rybnym w Zadarze....Dodam tylko, że trzy dni z rzędu jadłam rybę o nazwie brancin i nadal mogłam ją jeść. Niestety ryby kupione w sklepie rybnym nie mają już tej świeżości, smaku i zapachu. Jestem za Śląskiem z dostępem do Adriatyku!:)
Składniki na małą surówkę:
2 cykorie
3 mandarynki
sok z połówki cytryny
1,5 łyżeczki cukru
1 łyżka oleju np. Kujawskiego
Tok pracy:
Cykorię opłukać, odkroić końcówkę i pociąć na cienkie talarki. Mandarynki obrać, usunąć białą skórkę, pokroić na mniejsze cząstki, dodać do cykorii, całość skropić sokiem z połówki cytryny, posłodzić do smaku oraz dodać olej. Do dekoracji mojej surówki dodałam parę kulek czarnych winogron. Pyszne i mięsiste. Smacznego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz